Βραβεία Ίρις 2017

Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

Τελετή Απονομής Βραβείων ΙΡΙΣ 2017

Οι Μεγάλοι Νικητές της Βραδιάς

 

«Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι έλεγε πως η χώρα που δεν παράγει ταινίες στη γλώσσα της, χάνει τη γλώσσα της  και κατ’ επέκταση τον πολιτισμό της».

Αυτά ήταν τα λόγια της Κόρας Καρβούνη, που μαζί με τον πρόεδρο του ΔΣ της ΕΑΚ, κ. Βασίλη Κατσούφη, καλωσόρισαν τους προσκεκλημένους στην 8η Τελετή Απονομής των Βραβείων ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, η οποία πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης 21 Μαρτίου, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Πιο συγκεκριμένα, η κα. Καρβούνη, ηθοποιός και μέλος του Δ.Σ. της ΕΑΚ, είπε: «Έχει γίνει πια παράδοση για εμάς τους Έλληνες κινηματογραφιστές, με κάθε ευκαιρία βραβεύσεων και εορτασμών, να εκφράζουμε την αγωνία μας για όσα υπόσχεται, και ποτέ δεν πραγματοποιεί, η εκάστοτε κυβέρνηση για τον κινηματογράφο.

Ωστόσο, σήμερα, δε θα μιλήσουμε, ούτε για την προχειρότητα τού πρόσφατου νομοσχεδίου περί «Ενίσχυσης ιδιωτικών επενδύσεων σε οπτικοακουστικά έργα», ούτε θα απευθύνουμε ερωτήματα για το αν μεθοδεύεται η κατάργηση τού Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και η υπαγωγή τού κινηματογράφου στο Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, αλλά ούτε και θα διαμαρτυρηθούμε για την ουσιαστική κατάργηση τού κινηματογραφικού νόμου, που μετά την κατάργηση τού ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων, έχασε, απ’ ό, τι φαίνεται για πάντα, το χρηματοδοτικό του εργαλείο.

Θα μιλήσουμε για τις αιτίες που η ελληνική πολιτεία απαξιώνει τον κινηματογράφο διαχρονικά.

Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι έλεγε πως η χώρα που δεν παράγει ταινίες στη γλώσσα της, χάνει τη γλώσσα της, και κατ’ επέκταση τον πολιτισμό της. Πράγματι. Λαμβάνοντας υπόψη τη δύναμη και τη διεισδυτικότητα που έχει ο κινηματογράφος, εύκολα μπορούμε να φανταστούμε τούς κινδύνους που διατρέχει ο πολιτισμός μιας χώρας, όταν δεν βλέπει ταινίες στη γλώσσα της, αλλά μόνο εισάγει κινηματογραφικά προϊόντα από ξένες και ισχυρές χώρες, οι οποίες για να επεκτείνουν την πολιτιστική τους επιρροή, αξιοποιούν τη δύναμη τού κινηματογράφου.

Η ελληνική πολιτεία δεν έδειξε ποτέ να τα κατανοεί όλα αυτά, ουδέποτε αναγνώρισε τη σημασία τού εθνικού κινηματογράφου για την πολιτιστική μας επιβίωση. Προσκολλημένη στο δόγμα πως η Ελλάδα μπορεί να υπάρχει στηριζόμενη αποκλειστικά στον αρχαίο πολιτισμό της που κληρονόμησε, καμιά κυβέρνηση και κανείς Υπουργός Πολιτισμού δεν χάραξε ποτέ μια μακρόπνοη και συγκροτημένη πολιτική για τον σύγχρονο πολιτισμό, πολύ δε λιγότερο για τον κινηματογράφο, ο οποίος για έναν πραγματικά ανεξήγητο λόγο, βρίσκεται διαχρονικά στο χαμηλότερο σημείο των προτεραιοτήτων όλων των κυβερνήσεων.

Δυστυχώς, οι έλληνες κινηματογραφιστές δεν είμαστε πολυάριθμοι, όπως, για παράδειγμα, οι οπαδοί μιας ιστορικής ομάδας ποδοσφαίρου που ζητάει καινούργιο γήπεδο. Αν ήμασταν έτσι, τότε σίγουρα θα λαμβάναμε την άμεση και ουσιαστική στήριξη τής πολιτείας.

Ωστόσο, είμαστε εκείνοι που κρατάμε με νύχια και με δόντια αυτό το σημαντικότατο οχυρό τού σύγχρονου πολιτισμού μας. Και αν αυτό ακούγεται υπερβολικό ή υπερφίαλο, ας αναρωτηθεί η πολιτεία, γιατί άραγε, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, πλούσιες και φτωχές, δίνουν τόση μεγάλη σημασία στην πολιτική τους για τον κινηματογράφο. Γιατί τα Υπουργεία Πολιτισμού τους μελετούν συνέχεια και διεξοδικά τα νέα δεδομένα, και διορθώνουν συνεχώς το νομοθετικό τους πλαίσιο.

Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει με τόση συνέπεια την εθνική παραγωγή ταινιών.

Πιστεύουμε πως η απαξίωση τού κινηματογράφου δεν είναι ένα τυχαίο πρόβλημα, αλλά αφορά στη φιλοσοφία με την οποία διαχρονικά η πολιτεία προσεγγίζει τον πολιτισμό και προσανατολίζει την πολιτιστική της πολιτική. Ωστόσο, σε έναν διεθνοποιημένο κόσμο, που κυριαρχείται από την πολιτιστική επιρροή των ισχυρών, δεν μπορούμε να μένουμε αδρανείς. Αν δεν αλλάξει αυτή η φιλοσοφία και δεν μεταρρυθμιστεί ουσιαστικά η πολιτική για τον πολιτισμό, δεν είναι βέβαιο πως η πολιτιστική μας υπόσταση, θα παραμένει για πολύ ακόμα ανεπηρέαστη. 

Ελπίζουμε η αρμόδια Υπουργούς να τα λάβει όλα αυτά σοβαρά υπόψη της και να μας απαντήσει».

Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήρε η οικοδέσποινα της βραδιάς, η γνωστή stand-up comedian,  Κατερίνα Βρανά, η οποία έδωσε την δική της δροσερή και χιουμοριστική νότα.

Ο Παναγιώτης Φαφούτης, με την ιδιαίτερη σκηνοθετική του ατμόσφαιρα να  παραπέμπει σε μία άλλη νοσταλγική εποχή με έντονο το ελληνικό στοιχείο, δημιούργησε μια εξαιρετική τελετή την οποία θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι τηλεθεατές από τη μετάδοση της COSMOTE TV, που για ακόμα μια χρονιά είναι Μέγας Χορηγός των Βραβείων της Ακαδημίας.

Η τελετή απονομής των Βραβείων «ΙΡΙΣ 2017» θα ήταν δύσκολο να πραγματοποιηθεί χωρίς τη φιλοξενία της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, μονίμου υποστηρικτή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ενώ τα κοκτέιλ της εταιρίας METAXA υποδέχθηκαν τους προσκεκλημένους.

Στη μεγάλη βραδιά του ελληνικού κινηματογράφου έδωσαν όλο το ταλέντο και την ενέργειά τους – εκτός από την Κατερίνα Βρανά και τον Παναγιώτη Φαφούτη σε κείμενα, παρουσίαση και σκηνοθεσία, αντίστοιχα- ο Νίκος Σωτηρόπουλος στον φωτισμό, οι Daphne and the Fuzz στις μουσικές συνθέσεις, η Πηνελόπη Βαλτή στα σκηνικά, η Όλγα Σπυράκη στη χορογραφία  και ο Βασίλης Μπαρμπαρίγος στα κοστούμια.

Σημαντικά ονόματα παρέλασαν στη σκηνή της Στέγης, με πρωταγωνιστές της βραδιάς του μεγάλους βραβευμένους, τους οποίους, έναν-έναν, καλούσαν στην σκηνή, οι απονεμητές των βραβείων. Το καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα, ο Χρήστος Μήτσης, η Σίσσυ Τουμάση, ο Βασίλης Καραμητσάνης, η Τάμτα, η Εύα Αντωνοπούλου, ο Λουκάς Κατσίκας, ο Στέφανος Δασκαλάκης, ο Γιώργος Κουμεντάκης, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, η Χλόη Λιάσκου, ο Άρης Δημοκίδης, ο Γρηγόρης Κοκκινάκης, ο Δημήτρης Καλαντίδης, η Όλια Λαζαρίδου, ο Χρήστος Λούλης, το Flix.gr, ο Νίκος Περάκης, η Αντιγόνη Νέτα, και η Μαρία Πολύζου. To φετινό Τιμητικό βραβείο παρέλαβε από τα χέρια της Μάρθας Καραγιάννη, ο Κώστας Βουτσάς.

Και φυσικά,  βραβεύθηκαν και οι δύο νικητές του διαγωνισμού Film Factory Short Film Fund, που διοργανώνει για δεύτερη χρονιά η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, οι οποίοι θα λάβουν από 15.000 έκαστος από την COSMOTE TV. Αυτοί είναι ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος για το project «Καρτ Ποστάλ από το Τέλος» και η Νικολέτα Λεούση για το project «Τζένη και Γιάννης».

Τα Βραβεία «ΙΡΙΣ 2017» αναλυτικά:

Τιμητικό Βραβείο
Κώστας Βουτσάς

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
«Suntan», Φαίδρα Βόκαλη και Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

Βραβείο Σκηνοθεσίας
«Suntan», Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

Βραβείο Σεναρίου
«Suntan», Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Σύλλας Τζουμέρκας

Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου
«Suntan», Μάκης Παπαδημητρίου

Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου
«Νήμα», Σοφία Κόκκαλη

Βραβείο Β΄ Ανδρικού Ρόλου
«Νοτιάς», Θέμης Πάνου

Βραβείο Β΄ Γυναικείου Ρόλου
«Suntan», Έλλη Τρίγκου

Βραβείο Ταινίας Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)
«Η Τελευταία Παραλία», Nicoletta Romeo, Στέλλα Θεοδωράκη, Θάνος Αναστόπουλος, Guillaume de Seille και Davide Del Degan

Βραβείο Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων (Animation)
«Αίνιγμα», Αντώνης Ντούσιας και Άρης Φατούρος

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους
«Limbo», Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
«Park», Σοφία Εξάρχου

Βραβείο Μοντάζ
«America Square», Γιάννης Σακαρίδης

Βραβείο Φωτογραφίας
«Suntan», Χρήστος Καραμάνης

Βραβείο Ενδυματολογίας
«Η Ρόζα της Σμύρνης», Γιούλα Ζωιοπούλου

Βραβείο Σκηνογραφίας
«Νοτιάς», Σπύρος Λάσκαρης

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
«Το Ξύπνημα της Άνοιξης»,  Drog_A_Tek

Βραβείο Μακιγιάζ
«Νοτιάς», Κατερίνα Βαρθαλίτου

Βραβείο Ήχου
«Park», Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Περσεφόνη Μήλιου και Βάλια Τσέρου.

Βραβείο Ειδικών Εφφέ
«Έτερος Εγώ», Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος και Αντώνης Κοτζιάς

Βραβείο Ξένης Ταινίας
«I, Daniel Blake», Κεν Λόουτς (διανομή: Feelgood Entertainmet)

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.